Læringsmål 1
1
Jeg tabellægger mine målinger og plotter dem ind i et koordinatsystem til beskrivelse af funktionen
2
Jeg tegner og anviser regressionslinjer både i plotning i koordinatsystem og i GeoGebra til brug for en estimering
3
Jeg redegør for, hvordan en situation kan omskrives til den rette linjes ligning ved hjælp af forskellige repræsentationer som tabellægning, plotning og funktionsforskrift
Læringsmål 2
1
Jeg foretager en beskrivelse af lineære funktioner herunder stykkevise lineære funktioner ved brug af grafer, forskrifter og tabellægning
2
Jeg redegør for linjens ligning herunder de tilknyttede parametre og hældningstal samt opstille linjens ligning ud fra to givne punkter
3
Jeg bestemmer to linjers skæringspunkt enten grafisk eller ved simpel ligningsløsning i forbindelse med analyse og tolkning af flere linjers ligninger
Læringsmål 3
1
Jeg beskriver ikke-lineære funktioner som fx omvendt proportionalitet og andengradsfunktioner ved brug af grafer, forskrifter og tabellægning.
2
Jeg redegør for karakteristika ved parabler herunder de tilknyttede parametre som fx toppunkt i en andengradsfunktion
3
Jeg redegør for karakteristika ved hyperbler herunder de tilknyttede parametre i en omvendt proportional funktion.
Læringsmål 4
1
Jeg skitserer lineære funktioner herunder stykkevis lineære funktioner som model for en given situation
2
Jeg anvender uligheder til at beskrive de intervaller, der er gældende for modellens funktion/kombinationer af funktioner
3
Jeg redegør for lineære som ikke-lineære modeller af virkeligheden, der fx er beskrevet med en ligning til at foretage forudsigelse og beregning